SALAM IKHLAS DAN SEJAHTERA dari kami.. Terima kasih atas kunjungan anda di blog ini / TEMBUAKAR CORPORATION [TIRA, DECOR_SYSTEMS, RANAU herbs

Halaman

Maha Agung nama Tuhanmu [Allah] yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan

Maha Agung nama Tuhanmu [Allah] yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan

SALAM IKHLAS

Selamat datang dan terima kasih kerana singgah di blog ini. Ikuti;

> Profil
> Coretan
> Gambar Pilihan
> Pautan
> Video Pilihan

Tinggalkan jejak anda. Terima Kasih Daun Keladi.


Cari CORETAN di sini

Rabu, 8 Oktober 2014

Gerhana Bulan Berdarah

Gerhana bulan: Alam sudah berbicara, tingkatkan ketaqwaan - Bersama Ustaz Ahmad Dusuki

Menjelang malam ini, rakyat Malaysia akan menyaksikan kejadian 'gerhana bulan berdarah' yang bakal diiringi beberapa lagi fenomena angkasa lain yang unik dan jarang berlaku.

Selain menjadi tumpuan bersifat akademik bagi peminat dunia astrologi secara keseluruhannya, tanda-tanda istimewa cakerawala ini turut membawa pemahaman manusia dan umat Islam khususnya tentang kebesaran Allah SWT.

Menurut maklumat yang diperolehi daripada laman web Persatuan Falak Syari Malaysia, fenomena gerhana bulan penuh akan terjadi pada bulan Zulhijjah ini iaitu pada hari ini (8 Okt 2014) bersamaan dengan malam 14hb Zulhijjah 1435H. Masa berlakunya gerhana seawal jam 5: 15 petang dan akan tamat pada 8:34 malam. Gerhana Bulan akan hanya dapat kelihatan di seluruh Malaysia ketika waktu maghrib, iaitu terbenamnya matahari di langit barat dan timbulnya bulan purnama di langit timur.

Sumber gambar: Gerhana Bulan Penuh pada 10 Disember 2011, Agensi Angkasa Negara.

Tidak kurang juga, kejadian gerhana bulan turut membawa beberapa persoalan dan anggapan silap yang harus dikikis.

"Adalah salah untuk mengaitkan kejadian gerhana bulan dengan musibah dan juga kemudaratan. Kita tidak boleh terikut-ikut dengan kepercayaan masyarakat Arab Jahiliyah dahulu yang beranggapan bahawa setiap kali kejadian gerhana berlaku, pasti ada kaitan dengan suatu bala atau kematian," ujar pendakwah bebas, Ahmad Dusuki Abd Rani.

Menurutnya, selepas kedatangan Islam, kepercayaan bersifat khurafat itu telah dihapuskan dan diganti dengan pemahaman yang lebih baik. Umat Islam seharusnya melihat kejadian tersebut sebagai peluang untuk mendekatkan diri kepada Allah dengan mengakui kebesaran dan kekuasaan-Nya.

"Kita diingatkan untuk meningkatkan ketaqwaan dan bertasbih kepada Allah. Malah ketika itu, seluruh alam bertasbih kepada-Nya," kata Ahmad Dusuki yang menggalakkan umat Islam agar mendirikan solat sunat gerhana bulan yang merupakan ibadah sunat muakkad iaitu sunat yang sangat digalakkan.

Pada masa yang sama, melalui kejadian-kejadian seumpama ini, terbit juga perspektif yang lebih luas iaitu tentang usia cakerawala ini.

"Ini juga adalah peringatan yang baik buat kita semua tentang penghujung zaman. Apabila manusia semakin lupa kepada-Nya dan membelakangkan ajaran Islam serta tidak mempedulikan nasihat alim ulama misalnya, maka Allah jadikan sesuatu untuk menunjukkan kekuasaannya. Alam sudah mula berbicara," kata Ahmad Dusuki.

Tambahnya, kekerapan fenomena besar dan bencana dahsyat dan berlaku sekarang ini seperti gelombang tsunami, taufan, tanah runtuh dan kekerapan berlakunya petir adalah suatu bentuk peringatan Allah tentang alam ini yang sedang menuju akhirnya.

tembuakar@yahoo.com


Kredit : Hamzah Hamid, Astro Awani, Kemaskini: Oktober 08, 2014
(Diterbitkan pada: Oktober 08, 2014 16:42 MYT



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PELUANG KERJAYA - DAFTAR SEGERA - TERHAD

Kursus Perunding Takaful & Kewangan Islam

Takaful Ikhlas Ranau Agency [TIRA] menawarkan Kursus sebagai Perunding Takaful di ejensi kami.

Kelayakan;
> SPM dan yang setaraf [lelaki/perempuan]
> belum bekerja / juga terbuka kepada penuntut IPT
> peserta yang tinggal di sekitar Ranau, Tambunan, Keningau, Tuaran, Tamparuli dan Kota Kinabalu adalah menjadi keutamaan. Lokasi Kursus berhampiran tempat anda.
> umur : 21 - 28 Tahun
> Elaun Kerja Luar dan Komisyen
> Tempoh Kursus:
FASA3: JULAI - SEPT 2014
FASA4: OKT - NOV 2014
Untuk pendaftaran, Sila emel ke tembuakar@yahoo.com atau inbox di facebook : Tembuakar Corp / butiran peribadi seperti Nama, No. K/P, No. H/P, Alamat semasa, Pengalaman kerja (jika ada). Pemohon yang berjaya terpilih akan dihubungi untuk temuduga.

Tarikh tutup permohonan :
FASA3 [ambilan JULAI 2014] : 26/06/2014 - Khamis
FASA4 [ambilan OKTOBER 2014] : 25/09/2014 - Khamis
Temuduga : FASA3 - 27/06/2014 - Jumaat 3pm
26/09/2014 - Jumaat 3pm

Peserta adalah terhad. Bertindak segera.

Tembuakar Motorsports

Gerhana Bulan 16/06/2011

Program TIRA


SUMAZAU DANCE

Tanak Kampung [Popular Sabahan Song 2010-2011]

Sinding Bontugan

AKU DAN SESUATU 1

Terima Kasih